Perşembe, 04 Ocak 2024 14:28

Eğitimde geleceğe bakış raporu kritiği

Milli Eğitim Bakanlığı Cumhuriyetin 100. Yılında Eğitimde Geleceğe Bakış Raporu yayınladı. Dört ana başlık altında eğitimin durumu ve geleceği ele alınan rapordaki başlıklar şöyle:

Eğitim Felsefesi ve Değerler

Eğitimde Yeni Yaklaşımlar

Teknoloji ve Eğitim

Sürdürülebilirlik ve Eğitim 

Rapor hazırlanırken Birleşmiş Milletler “Kamu Görevlileri İçin Uluslararası Davranış Kuralları” ve Başbakanlık “Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları hakkında Yönetmelik” esas alınmış.

Rapor; UNESCO, UNİCEF, WORD BANK ve Batılı kaynakları esas almış görünüyor. Rapor yer yer tercüme metin okuduğum hissi uyandırdı.

Milli Eğitim Bakanlığının ahlaka, değerler eğitimine, çevreye, teknolojiye, öğretmene, iyi insan yetiştirmeye ve eğitimin ülke kalkınmasını sağlamasına önem verdiği ortada. Rapor bu ruhu taşıyor.

Ahlakî değerler bir bir sıralanıyor: Adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik, iş birliği, insanî, millî, manevî değerler.

Eğitim; öğrencilere çağın ve geleceğin becerilerini kazandırmalı, öğrencileri donanımlı bir şekilde hayata hazırlamalı, onların bilgiyi hayata geçirmeleri ve davranışa dönüştürmeleri sağlanmalı.  

Dikkat çeken husus, raporun üslubunun seküler olması. Raporun hiçbir yerinde ahlakın ve değerlerin kaynağı anılmıyor.

Ahlak ve erdemlerin kaynağı Allah sevgisi, din, Kur’an, aile, gelenek, görenek, toplum, akıl ve vicdandır.

İnsanımızın % 92.3’ü kendisini Müslüman, % 2.7’si ateist, %3.2’si deist olarak tanımlıyor. 

Ahlak ve değerler; toplumun değer yargılarına göre belirlenmezse boşa kürek çekilir. 

Milletimizin ahlak ve değerlerinin kaynağı Kur’an ve İslam. 

Rapora emek veren çok kıymetli eğitimciler Mehmet Akif’in şu beyitlerini hatırlatmalılar:

Ne irfandır veren ahlaka yükseklik ne vicdandır;

Fazilet hissi insanlarda Allah korkusundandır.

Çekilmiş farz edilsin yüreklerden havf-ı Yezdan’ın;

Ne irfanın tesiri kalır, katiyyen ne vicdanın.” 

Kur’an’ın değerleri ile öğretmenlik yapan Hz. Muhammed (sav), 23 sene gibi kısa bir sürede bir kıta dolusu insanı eğitti; onları erdemli, ahlaklı, becerikli, başarılı hâle getirdi. Deve çobanlarını dünyayı yöneten liderlere dönüştürdü. Kervan soyan, hırsızlık yapan, çalan, yalan söyleyen, zina yapan, içki içen, köle alıp satanlar her türlü kötü ahlakı terk ettiler. Yolcuya yardım eden, çalmayan, yalan söylemeyen, zinadan kaçan, içki ve kumardan uzak duran, köle azad eden, erdemli, dürüst, doğru sözlü, güzel ahlaklı insanlara dönüştüler. 

Hz. Muhammed (sav) toplumu cennet müjdesi, Allah korkusu, ahirette hesap verme sorumluluğu ile eğitti. 

Eğitim sistemimiz kendi güzel örneklerimizi görmeli ve bunları insanlığa taşımalı. Mevlâna Celaleddin’in ifadesiyle bir ayağı kendi değerlerimizde olmalı, öteki ayakla dünyayı dolaşmalı. 

UNİCEF, UNESCO, WORD BANK bize Batı ahlak ve değerlerini dikte eder. Değerler konusunda Batı’nın geldiği yer imrenilecek değil, utanılacak bir yer. 

Raporda da ifade edildiği gibi kutsallar olmadan değerlerin tespiti kolay değil. PKK’nın uzantısı DEM ile ortak değerlerde buluşmak kolay mı? 

Batı toplumu ahlaki buhran geçiriyor. Dünyanın en gelişmiş ülkesi ABD haydut devlet örneği sergiliyor. Afganistan, Irak, Suriye, Vietnam’ı işgal etti. Gazze’de katliam yapan İsrail’i şartsız destekliyor. Demokrasi, insan hakları, kadın hakları, çocuk hakları, hukuk savunucusu, medeniyet havarisi İngiltere, Fransa, Almanya, İtalya katliamcı İsrail’i destekliyor.

Batılı ülkeler; intiharlar, cinayetler, alkol ve uyuşturucu kullananlar, hırsızlık, kadın satma (seks ticareti) alanlarında bizden çok çok öndeler. 

Dünyadaki intihar oranlarını vereyim de kimse bize değerler dersi vermesin. Yüz bin kişi esas alınarak yapılan araştırmalara göre intihar oranları sıralaması: 

1.Litvanya’da %28; 2.Güney Kore %25; 3.Japonya %24; 4.Letonya %18,6; 5.Belçika -Macaristan %17.1; 6.Avusturya %13.7; 7.Fransa % 13.2; 8.İsveç % 11.7; 9.Finlandiya % 11.6; 10.Almanya %11.3; Avrupa ortalaması %10.3; Türkiye %2.6

Ayasofya’yı açan; Çamlıca ve Taksim’e yakışır camiler yaptıran Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan dindar nesil yetiştirmek için çalışıyor

Milli Eğitim Bakanımız Yusuf Tekin, dağa terörist çıkmasını önleyen dindar STK’larla çalışacağını haykırıyor.

Raporun seküler üslupla yazılmasını, ahlakın kaynağı olan değerlere atıf yapmamasını yadırgadım.

 

Ali Erkan Kavaklı

Bu e-Posta adresi istenmeyen posta engelleyicileri tarafından korunuyor. Görüntülemek için JavaScript etkinleştirilmelidir.

Yorum Ekle

(*) ile işaretlenmiş zorunlu alanların tümünü doldurduğunuza emin olun. HTML kodları kullanılamaz.

asder logo

Adaleti Savunanlar Derneğinin ilkelerini benimsiyor ve her alanda "adalet"değerini temel alan kural ve uygulamaların gerçekleştirilmesi için mücadele çalışmalarına katılmanın gereğine inanıyorsanız; bizi takip edin...